Mediere litigii in domeniul protectiei consumatorului
Conform Legii Medierii, procesul de mediere este recomandat cand exista un conflict in domeniul protectiei consumatorului. Urmatoarele situatii conflictuale se preteaza la procedura de mediere:
- cand consumatorul invoca existenta unui prejudiciu ca urmare a achizitionarii unui produs sau a unui serviciu defectuos
- cand nu au fost respectate clauzele contractuale sau garantiile acordate
- cand sunt constatate clauze abusive cuprinse in contractile incheiate intre consumatori si operatorii economici
- cand sunt incalcate alte drepturi prevazute in legislatia nationala sau a Uniunii Europene in domeniul protectiei consumatorului
De ce este recomandata procedura de mediere a acestor conflicte - litigii?
Pentru ca exista avantaje atat pentru furnizor, cat si pentru cumparator. Pe de-o parte cumparatorul nu se vede nevoit sa declanseze un proces pentru recuperarea daunei care necesita costuri mari, iar de cealalta parte, furnizorul beneficiaza de confidentialitatea garantata de procesul de mediere, astfel poate evita pierderea bunei reputatii si poate negocia cu cumparatorul.
Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) a constatat numarul sporit si in continua crestere al reclamatiilor primite (aprox.45.000 reclamatii/an) si considera medierea ca fiind nu numai o alternativa la justitie prin intermediul instantelor de judecata, ci si o solutie eficienta pentru rezolvarea conflictelor prin inglobarea acesteia in solutionarea petitiilor, dupa cum a afirmat domnul Catalin Campeanu, Director Cabinet Presedinte al ANPC cu ocazia conferintei Medierea vs protectia consumatorilor (iulie 2013).