Celor care doresc sa apeleze la mediere pentru rezolvarea litigiilor, le prezentam cateva detalii importante referitoare la continutul unui contract de mediere care se semneaza la un birou de mediator.
In mediere, mediatorul emite documente specifice activitatii sale, iar contractul de mediere este unul dintre acestea.
Daca partile aflate in conflict doresc mediere, atunci acestea inainteaza mediatorului o solicitare de declansare a procedurii de mediere apoi semneaza impreuna cu mediatorul contractul de mediere.
Daca doar una dintre parti doreste solutionarea conflictului prin mediere, atunci drumul pana la semnarea contractului trece prin mai multe etape: semnarea unui contract de pre-mediere prin care partea solicitanta il mandateaza pe mediator sa aduca cealalta parte la mediere prin toate mijloacele legale pe care mediatorul le are la dispozitie, iar daca aceasta accepta medierea, se semneaza si contractul de mediere de catre parti si mediator.
Iata cateva dintre cele mai importante clauze pe care un contract de mediere trebuie sa le contina in conformitate cu Legea Medierii:
1.identitatea partilor si tipul sau obiectul conflictului
2.declaratia partilor cu privire la faptul ca au fost informate de catre mediator in legatura cu mediere, efectele si regulile acesteia
3.obligatia mediatorului de a pastra confidentialitatea si decizia partilor privind pastrarea confidentialitatii
4.angajamentul partilor de a respecta regulile medierii
5.obligatia partilor de a achita onorariul mediatorului (sub acest aspect contractul de mediere reprezinta titlu executoriu)
6.modalitatea in care partile achita onorariul mediatorului (in jumatati egale sau in alt procent stabilit de parti de comun acord, poate sa fie pe sedinta, pe ora, etc.)
7.obligatia partilor de a semna procesul-verbal intocmit de mediator
8.mediatorul nu poate fi audiat ca martor in legatura cu faptele sau actele de care a luat la cunostinta in timpul procedurii de mediere
9.mediatorul aplica propriul model de organizare a procedurii de mediere in conformitate cu dispozitiile legii medierii
10.mediatorul poate sa solicite punctul de vedere al unui specialist cu privire la anumite aspecte de specialitate
11.mediatorul este obligat sa conduca sedintele respectand principiile de neutralitate, impartialitate si autodeterminare a partilor
12.mediatorul nu impune nicio decizie sau solutie cu privire la conflictul pe care il mediaza
13.mediatorul trebuie sa respecte libertatea, demnitatea si viata privata a partilor
14.partile au dreptul de a fi asistate la mediere de catre avocati sau alte persoane cu conditia semnarii de catre acestea din urma a declaratiei de confidentialitate; daca mediatorul constata ca prezenta tertilor nu mai este benefica sau oportuna pentru buna desfasurare a medierii, mediatorul are libertatea de a dispune asupra continuarii si desfasurarii procesului de mediere
15.partile sunt obligate sa respecte principiile medierii si regulile care reglementeaza desfasurarea sedintelor de mediere
16.partile sunt obligate sa semneze procesul-verbal al fiecarei sedinte de mediere
17.partile sunt obligate sa depuna toate eforturile cu privire la solutionarea conflictului
Trebuie sa mentionam ca este interzisa desfasurarea sedintelor de mediere inainte de incheierea contractului de mediere.
Daca conflictul supus medierii face obiectul unui proces in instanta, atunci partile depun contractul de mediere la instanta si cer suspendarea judecarii dosarului dar nu mai mult de 3 (trei) luni de la data semnarii contractului.